Derde blog - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu Derde blog - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu

Derde blog

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Maart 2016 | Bulgarije, Sofia

En we wonen alweer ruim 2 weken in Sofia! De weg vinden wordt al gemakkelijker, we raken meer en meer gewend aan de gewoonten en gebruiken op de tandheelkunde faculteit, we hebben inmiddels een studentenkaart én een ov-kaart, we hebben nieuwe vrienden gemaakt en oude vrienden zijn al langs geweest!

Om jullie algemene kennis even op te frissen én ter voorbereiding van iedere mogelijke toekomstige pubquiz; wat informatie over de stad Sofia. Vorige week zaterdag deden Kristel en ik de Free Sofia Tour. Een superleuk initiatief waarbij dagelijks vrijwilligers (meestal studenten) om 11.00u klaar staan bij het Palace of Justice om een gemengde groep van touristen, dagjesmensen en Erasmus studenten op sleeptouw te nemen. In een twee uur durende wandeling worden de belangrijkste highlights van de stad bezichtigd en besproken. Een paar leuke weetjes over onze nieuwe woonplaats:
- Sofia is de twee-na-oudste stad in Europa en heeft een geschiedenis van bijna 7000 jaar!
- Voorheen heette de stad Serdika, maar op een gegeven moment stond de stad zo bekend om haar St. Sofia kerk, dat de Bulgaren ook naar de stad refereerden wanneer ze de naam Sofia noemden.
- Het oudst bewaarde gebouw in Sofia is de St. George Rotunda, een kerk uit de 3e eeuw.
- Het stadsicoon is echter de Alexander Nevski kathedraal, die met die gouden koepels. Deze kathedraal is gebouwd om de 200.000 Russische soldaten te eren die zijn omgekomen bij de bevrijding van Bulgarije van het Ottomaanse rijk in 1878.
- De Bulgaren zijn trots op hun ‘square of tolerance’ – een katholieke kerk, een Bulgaars-orthodoxe kerk, een synagoge en een moskee op een paar minuten lopen van elkaar, midden in Sofia.
- Het dak van die Bulgaars-orthodoxe kerk (Sveta Nedelya kerk) werd opgeblazen bij één van de grootste aanslagen van begin 20e eeuw. In 1925 werd er een hoogstaande generaal vermoord zodat de toenmalige Tsar Boris III naar de begrafenis in deze kerk zou komen. 200 mensen kwamen om bij de aanslag, maar koning Boris werd gespaard omdat hij te laat was. Volgens de gids een Bulgaarse gewoonte die je leven kan redden!
- Tijdens de Tweede Wereldoorlog zorgde dezelfde koning Boris, samen met de Bulgaars-orthodoxe kerk, ervoor dat het grootste deel van de joodse bevolking van Bulgarije in leven bleef. Hij gaf de bevelhebbers door dat er werkzaamheden waren aan het spoor, dat de wegen kapot waren, etcetera, etcetera. En van uitstel kwam uiteindelijk afstel.

Bij de tour ontmoetten we Italiaanse en Portugese Erasmus studenten uit Plovdiv, en hebben we met hen en Spaanse Erasmusstudenten uit Sofia samen gegeten. Dit leidde tot een superleuke avond, een feestje en interessante nieuwe weetjes (wist je dat de Italianen de douches met een aflopende vloer, dus zonder kuip of opstaand wandje, echt MEGA raar vinden?? Evenals de afwezigheid van een bidet?)

Afgelopen zaterdag heb ik de tour nog eens dunnetjes over gedaan met Anouk en Stéphanie, die een bliksembezoek aan Sofia brachten. Gelukkig brak in die tijd de zon door, en was er genoeg tijd om te genieten van de muzikanten in het park, te lunchen op het terras en om foto’s te maken! De inwoners van Sofia trekken bij mooi weer de vele parkjes in, en dat geeft voldoende beeldmateriaal (toch, Anouk? :) )

Uiteraard zijn Kristel en ik ook weer op de uni geweest! We hebben een superleuke klas, met allemaal Grieken, en die helpen ons aan patiënten. Ook verzorgen ze het nodige vertaalwerk, want de meeste Bulgaren kunnen niet/nauwelijks Engels. Kristel mocht een mooie verstandskies (met cyste!) trekken en ik heb wat vullingen gedaan. We hebben niet heel veel praktijk, maar er is voldoende te zien.. Ik denk dat ik niet de enige van onze klas was die licht onpasselijk werd bij één bepaalde behandeling binnen het vak ‘oral and maxillo-facial surgery’.. misschien moet ik het maar niet in detail beschrijven. Het kernwoord is: pus. Heel veel pus. Helaas hebben we geen foto’s gemaakt, maar het was echt goed youtube-materiaal! Volgende keer houden we de camera in de aanslag, so be prepared...

Groetjes uit Sofia!

• 17 Maart 2016 - 13:57

Renske:

Hey meiden! Wat schrijven jullie leuk :) Grappig om zo toch een beetje een indruk te krijgen wat jullie daar allemaal doen, klinkt in ieder geval of jullie het naar jullie zin hebben!
    Heel veel plezier nog, ik ga de blog blijven volgen
    xx Rens

• 17 Maart 2016 - 17:57

Arend Beekhuis:

mooi verhaal. we zijn onderweg.

groet
    Arend en Geertje..