Update! - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 April 2016 | Bulgarije, Sofia

YESSS weer een nieuwe update vanuit Sofia, Bulgaria!

Jullie zullen wel denken dat we hier alleen maar uitstapjes maken en aan het chillen zijn, en hoewel dat voor een groot deel klopt (en dit voor de andere Erasmus studenten hier zéker van toepassing is!) zijn Kristel en ik hier toch zeker ook voor onze studie!

Tandheelkunde in Sofia
De vakken die we volgen zijn conservative dentistry, prosthodontics, orthodontics en oral surgery. Binnen conservative en prosthodontics behandelen we patiënten, en hebben we heel toffe docenten. Dr. Karova is ondanks haar kleine postuur een gezaghebbende vrouw die ons iedere keer weer pusht om op tijd de behandelingen af te ronden, aangezien de practica slechts 90 minuten duren. Ze is streng maar rechtvaardig, en heeft nog humor ook. Reni is de lieve gekke roodharige assistente bij wie wij met handen- en voetenwerk onze instrumenten halen. Reni is haar bijnaam, want eigenlijk is ze mijn naamgenoot! ‘Irena’ is een veel voorkomende Bulgaarse naam. Binnen conservative dentistry krijgen we voornamelijk patiënten met pijnklachten, die zich met gigantische caviteiten presenteren, wat vrijwel altijd eindigt in een endo. Ook hebben Kristel en ik al beiden een herendo uitgevoerd. De basics zijn zoals we gewend zijn, maar helaas is er hier geen rubberdam, laat staan een microscoop voor handen! Zoveel verschillende patiënten hebben we echter nog niet behandeld, omdat er bij iedere patiënt ontzettend veel te doen is. Zo is wel te zien wat preventie en periodieke controles had kunnen voorkomen. Dit gebeurt wel in de privéklinieken in de stad, maar op de universiteit komen de patiënten die minder te besteden hebben.
Prosthodontics volgen we bij onze Erasmusbegeleider en ‘babysitter’, Ivan Chakalov. Sinds hij weet dat onze Griekse klas ons ‘the Vikings’ noemt, is dit ook voor hem onze bijnaam. Speciaal voor ons regelt hij engelssprekende patiënten uit zijn eigen praktijk, die hij zover krijgt om op de universiteit door ons behandeld te worden voor het nodige kroon- en brugwerk. Superfijn dus! Want zelf patiënten regelen op de universiteit gaat niet zo makkelijk. De meeste patiënten spreken alleen Bulgaars, en komen naar de universiteit als ze een pijnklacht hebben of een nieuwe prothese willen. Bij gebrek aan een computersysteem zijn we Ivan en onze Griekse klasgenoten dus zeer dankbaar voor de patiënten die zij voor ons regelen! Het techniekwerk wordt normaliter uitgevoerd bij het lab van de uni, maar voor de patiënten van Ivan mogen wij naar het tandtechnisch lab aan de overkant van de straat, waar ‘the Pirate’ (vanwege zijn mooie piratenshirt) ons altijd vriendelijk helpt. Gelukkig hoeven we ons niet aan prothesewerk te wagen, want dat moeten de studenten hier allemaal zelf doen! Daarbij komt er halverwege mei een spannende periode voor onze klasgenoten: de practical exams. Ze moeten patiënten regelen voor bepaalde behandelingen, wat hen nu al voldoende stress oplevert, en als die dan tijdens het examen niet komen opdagen, moeten ze in september herkansen!

Uitstapjes
Gelukkig hoeven wij geen examens te doen, en volstaan we met het behalen van onze praktijkuren! Omdat we in Nederland al keihard gewerkt hadden, hebben we hier tijd over voor leuke uitstapjes!
Er wordt goed voor ons gezorgd, want vanuit tandheelkunde wordt er van alles voor ons geregeld. De vice dean, een superlieve vrouw, had voor ons én twee Amerikaanse tandheelkunde studenten, een uitstapje naar de Rila Monastery geregeld. Inclusief 2 Bulgaarse medestudenten voor de rondleiding, een chauffeur én traditionele banitsa (bladerdeeghapjes met witte kaas of appel) voor de lunch! Niet alleen bezochten we dit oude, kleurrijke Bulgaars-orthodoxe klooster uit de 10e eeuw, ook hebben we een kleine hike naar de grot en laatste rustplaats van de oprichter (en inmiddels heilige) Ivan Rilski gemaakt. Deze superleuke dag eindigde met de Amerikaanse studenten, die hier overigens maar 4 weken waren, op de dansvloer. :)

Sowieso dans ik hier meer dan in Nederland, want naast het uitgaan heb ik een heel fijne dansschool op loopafstand gevonden! 2x per week kan ik me lekker uitleven op hiphop/commercial choreografieën van jonge Bulgaarse docenten die het geen enkel probleem vinden om voor mij de les in het Engels te geven. Als ik al sport, dan Kristel natuurlijk helemaal, en die krijgt zelfs enkele klasgenoten mee naar de crossfit!

Verder waren er voor ons kaartjes geregeld voor de jaarlijkse celebration van de Meditsinski Universitet, in het theater! Voor ons beiden was het een eerste aanraking met opera, en we waren positief verrast! De dag erna bracht onze begeleider Ivan Chakalov ons naar de beroemde Boyana church ten zuiden van de stad. De beroemde fresco’s komen uit de 12e/13e eeuw en bezoekers mogen maar 10 minuten naar binnen om ze te bewonderen. Dit vanwege de gevoeligheid van de fresco’s voor CO_2.

Zoals in Kristel’s blog te lezen was, waren mijn ouders op bezoek (gekkigheid!) en hebben we een uitstapje naar Plovdiv gemaakt. Ook met Caspar heb ik deze mooie stad bezocht, waar tekenen van zowel het Byzantijnse als Ottomaanse rijk nog duidelijk zichtbaar zijn. De stad is op 7 heuvels gebouwd, maar één heuvel is platgegooid door de eerste (Zwitserse) bierbrouwers van Bulgarije, eind 19e eeuw. Dit bier is wel naar deze heuvel vernoemd, Kamenitza, en smaakt nog altijd prima. Toen Caspar vanuit Amsterdam onderweg naar Sofia was bleek hij met Nijmeegs trots ‘De Staat’ in het vliegtuig te zitten, en deze rockband zou die avond hier een optreden geven! Natuurlijk waren Kristel, Caspar en ik erbij, en het was nog toffer omdat het concert nu in zo’n klein zaaltje met weinig publiek was. Verder ben ik met Caspar het Rila gebergte in geweest, op zoek naar de beroemde ‘seven lakes’. Vijf hebben we gezien, al waren ze nog bevroren en was er nog steeds sprake van een dik pak sneeuw.

Oja! Ik ben ook nog jarig geweest! Ik heb ontzettend veel lieve verjaardagskaarten ontvangen, waarvoor dank! Mijn 25e verjaardag vierde ik met Kristel, onze Griekse én Amerikaanse vrienden in een gezellig restaurantje, waar halverwege de avond een gigantische chocolade-bananen-taart met kaarsjes binnengedragen werd! Supertof én heel erg lekker. Van Kristel kreeg ik kaartjes voor het ballet het Zwanenmeer, en daar gaan we morgen naar toe! Dit jaar onze manier om Koningsdag te vieren, en op Willem-Alexander te proosten!

Let wel.. er staat nog meer op de planning. Omdat binnen de Orthodoxe kerk het komende weekend pas Pasen gevierd wordt, gaan wij (naar goed Grieks gebruik, zo hebben we ons laten vertellen) er even een weekje tussenuit. Op naar Thessaloniki, waar 2 van onze klasgenoten ons kunnen rondleiden, en daarna naar de mooie stranden van het Griekse schiereiland Chalkidiki.

Blog out, tot de volgende!

Groetjes uit Sofia :)