Welkom in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu Welkom in Sofia - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu

Welkom in Sofia

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

28 Februari 2016 | Bulgarije, Sofia

Hoi allemaal!

Hier ons allereerste reisverslag vanuit Sofia! Omdat Bulgarije voor de meesten een vrij onbekend land is, en omdat we zelf eigenlijk ook niets wisten over Bulgarije, leek het ons leuk onze ervaringen met jullie te delen. Zowel van het leven in Bulgarije als onze avonturen op de Meditsinski Universitet. We weten nog niet hoeveel reisverslagen er gaan volgen, maar daar komen jullie vanzelf achter. ;) Kristel en ik hebben afgesproken om om de beurt een reisverslag aan deze blog toe te voegen, en ik mag het spits afbijten!

Zoals de meeste van jullie wel weten, vertoeven Kristel en ik de komende 3 maanden in Sofia, de hoofdstad van Bulgarije, voor onze klinische buitenlandstage. Met 1,4 miljoen inwoners is de stad ongeveer 2x zo groot als Amsterdam. We leven hier één uur vroeger dan jullie (het is hier dus later op de dag), en er wordt niet met euro’s betaald maar met leva. Bovendien vertelde een heel aardige serveerster dat de Bulgaren het cyrillisch schrift hebben uitgevonden, en dit aan de Russen gaven! Het is deel geweest van het Ottomaanse rijk, het Byzantijnse rijk, Sovjet-Unie, en al deze invloeden zijn nog zichtbaar. София ligt in het noordwesten van Bulgarije, in de bergen, vlakbij skigebieden! Onze begeleider dhr. Ivan Chakalov durft zelfs te beweren dat dit de enige hoofdstad ter wereld is waar je na een halve dag werken heerlijk een middagje kan ontspannen op de ski's.

Afgelopen donderdag zijn we heelhuids aangekomen in een heerlijk zonnig Sofia. Onze huisbaas Nevena verwelkomde ons in het appartement van haar zoon, die in Parijs werkt, en dat ze daarom verhuurt via de website Airbnb. Hoewel je het van de buitenkant niet zou verwachten, is het een heerlijk ruim appartement met wifi, vaatwasser (!), bar (!), hoekbank (!) en ieder een eigen kamer.

Vrijdag gingen we op zoek naar de tandheelkunde faculteit. Met de superhandige app 'Moovit' was het juiste openbaar vervoer snel gevonden. Van dhr. Damyanov, docent op tandheelkunde in Nijmegen en oorspronkelijk uit Sofia, hadden we een telefoonnummer gekregen van een bevriende collega, waardoor we warm verwelkomd werden op de universiteit. We werden uitgenodigd in de chique vergaderruimte van de Dean, prof. Filchev, die ons uitlegde dat we met hem op de foto moesten om zijn vrouw jaloers te maken. Daarbij vertelde hij dat zijn faculteit, met 14 verdiepingen en 1300 studenten, de grootste tandheelkunde faculteit is van Europa. 450 studenten op de faculteit komen van buiten Bulgarije, voor hen is een speciaal Engelstalig programma. Bij hen zullen we aansluiten.

Big surprise! Op zaterdag zouden we dhr. Damyanov in zijn hometown ontmoeten, aangezien hij wegens de verjaardag van zijn vader ook in Sofia was. Onze ontmoeting was echter van korte duur, hij bracht ons naar de universiteit. We waren namelijk uitgenodigd om deel te nemen aan een implantologie cursus voor post-graduates! Het belangrijkste onderwerp was de sinusbodem elevatie, en er werd een ‘live surgery’ uitgevoerd, De verbazing was groot toen het diascherm omhoog ging en er achter het raam een behandelunit te zien was (zie foto’s).

Onze eerste indruk van de Bulgaren is dat ze ontzettend vriendelijk zijn, terwijl we misschien – ten onrechte – anders verwacht hadden. We werden die avond uitgenodigd door Ivan om mee te gaan naar een etentje ter ere van de twee hoogstaande Libanese professoren die de implantologie cursus gaven. We reden met hem mee naar een afgelegen bergdorpje met een traditioneel Bulgaars restaurant. Tijdens het (superlekkere!) eten werd er traditioneel gezongen, gedanst en.. op hete kolen gelopen! Bij één van de traditionele dansen (niet op hete kolen!) moest er natuurlijk iemand naar voren komen (3x raden wie). De hele tafel met professoren was trots op mijn tandheelkunde-dans-genen, dus we hadden weer een goede eerste indruk gemaakt. ;)

Vandaag hebben we lekker rondgewandeld door Sofia. Het voelt nog een beetje onwerkelijk dat we hier de komende 3 maanden mogen wonen. De stad verbaast ons iedere dag, met prachtige kerken, parkjes, uitzicht op het Vitosja-gebergte en lieve mensen. We dronken koffie met Denitsa (student en journalist voor de Bulgaarse Financial Times) die ik via een oud-klasgenootje had leren kennen. Ze vertelde honderduit over alle leuke dingen die we in Sofia en Bulgarije kunnen gaan doen, dus jullie kunnen nog veel reisverhalen verwachten!

We denken dat we het geluk hebben in de parel van de Balkan beland te zijn, en we snappen niet dat er nooit eerder tandheelkunde studenten hierheen zijn getrokken. Natuurlijk is het een onbekende bestemming, maar vooralsnog zijn onze eerste indrukken superpositief en krijgen we er alleen maar meer zin in!

Kusjes uit Sofia!

• 28 Februari 2016 - 21:43

Ma(ma)rita:

Lieve Kris en Irene,
    Wat een verrassing dat jullie deze blog (misschien) gaan bijhouden...:) Het is fijn om jullie op deze manier te kunnen volgen. Fantastische dat jullie je stage meteen al zo goed begonnen zijn! Jullie foto's geven een mooie impressie van jullie stralende smoeltjes en van de stad. Ik verheug me enorm op ons verblijf in Sofia eind april (en nu maar hopen dat wij ook zo zullen boffen met onze Airbnb.....). Nou meiden, genieten maar! Liefs, Ma(ma)rita.

• 28 Februari 2016 - 22:30

Dieneke:

Heel leuk om te lezen! Fijn ook dat de eerste indrukken zo positief zijn en dat je jullie dat gelijk met elkaar kunnen delen/ervaren! Dat besef komt denk ik snel genoeg, voor je het weet zijn die drie maanden alweer voorbij

Nog een hele mooie tijd daar, geniet!

Kus Dieneke

• 29 Februari 2016 - 11:27

Hannah:

Wat een ontzettend mooie eerste indruk meiden! Heel fijn om te lezen dat Sofia zo'n onontdekte (voor ons West-Europeanen dan) parel is! Klinkt als een hele hartelijke omgeving om drie maanden te vertoeven. Geniet ervan! (en wellicht dat ik jullie chique appartementje nog eens kom bezichtigen binnen die tijd ;) )

Liefs en alle goeds daar, Hannah