Genieten! - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Irene Beekhuis - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Kristel

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Mei 2016 | Bulgarije, Sofia

Zo, deze keer zal ik jullie (iets) minder lang laten wachten op een update van mijn kant! Ik leer het nog een keer... :p

Goed dat Irene er in haar vorige blog even op wees dat we niet alleen maar uitstapjes maken, want als ik de blogs zo teruglees dan lijkt dat inderdaad het geval ;) Wel is het zeker zo dat we onze ‘vrije tijd’ hier zoveel mogelijk proberen te benutten met het bezichtigen van alle mooie plekken in en rondom Sofia, en die zijn er genoeg!

Het weekend dat Irene haar vorige blog postte waren mijn ouders en zusje op bezoek in Sofia. Ondanks de slechte weersvoorspellingen zijn we er ook toen samen weer veel op uit geweest. We zijn naar de Skaklya waterval geweest. Deze 85m hoge waterval is gelegen in het Balkan gebergte op ongeveer 3 uur rijden vanaf Sofia. Een hike van een 2-tal uur brengt je omhoog naar de waterval. De hike was zeker de moeite waard (ook uiteindelijk veel geluk gehad met het weer!), maar de waterval zelf was enigszins teleurstellend omdat het maar een klein straaltje water bleek ;) De dag erna ben ook ik eindelijk naar Plovdiv geweest met mijn ouders en zus. Hier wat minder geluk met het weer maar zoals irene al in haar vorige blogs schreef is het een heel mooi oud stadje dus weer of geen weer: het mocht de pret niet drukken!

Irene sloot haar vorige blog af met de melding dat we een weekje naar Griekenland zouden gaan. Om hier te komen kun je de bus nemen, maar wij hadden ervoor gekozen een auto te huren zodat we konden gaan en staan waar we wilden. De eerste twee dagen hebben we een bezoekje gebracht aan Thessaloniki, wat op 4 uur rijden ligt vanaf Sofia. Hier hebben we een van onze Griekse klasgenoten, Christos, gemeet. Hij was op dat moment ook in Thessaloniki om samen met zijn familie het Orthodoxe Paasfeest te vieren. Pasen schijnt nogal een groot ding te zijn in Griekenland, maar hij was desondanks bereid om ons deze twee dagen een gastronomische tour te geven waarvoor wij hem zeer dankbaar zijn! Na twee dagen zijn we verder getourd naar het middelste schiereiland dat onder Thessaloniki gelegen is. Dit eiland heet Sithonia en schijnt in vergelijking met het linker schiereiland wat rustiger en minder touristisch te zijn; ‘Ideaal als je van natuur houdt’ hadden we ons laten vertellen. Ook het rechtse schiereiland, waar monniken wonen, schijnt ook rijk te zijn aan natuur, maar deze is niet toegankelijk voor vrouwen dus deze optie viel af ;) Onze eerstvolgende stop was op de camping in Armenistis waar we voor 2 nachten een camper gehuurd hebben die bijna direct aan zee lag! Hier hebben we heerlijk genoten van het weer, het uitzicht en de rust. Ondanks dat we het erg naar onze zin hadden, hebben we de laatste 3 dagen doorgebracht op een andere camping, gelegen op het (bijna) meest zuidelijke puntje van het schiereiland in Kalamnitsi. Ondanks dat het hier de eerste dag stortregende, hebben we ook hier de dagen erna nog wat van het weer en uitzicht genoten.

Tja en dan zou je denken dat we het daarmee wel weer even hadden gehad qua uitstapjes, maar niets is minder waar! We waren nog niet terug uit Griekenland of een goede vriendin van mij (Murielle) kwam alweer op bezoek. Met haar hebben we het fort en de mooie rotsformaties van Belogradchik bezocht. Ook zijn we naar de Magura cave geweest. Deze 15 miljoen jaar oude grot is een van de mooiste en met een lengte van 2,5km bovendien een van de grootste grotten van Bulgarije. Bijzonder is ook dat er grotschilderingen te bezichtigen zijn.

Ook dit weekend zijn er weer bezoekers: Mirl en Siebe! Samen met hen hebben Irene en ik de Rila Lakes nogmaals opgezocht. Langzaam maar zeker begint de sneeuw hier te smelten en wordt er steeds een beetje meer zichtbaar van de meertjes ☺

De mooie belevenissen houden voorlopig dus nog niet op voor ons! Enige nadeel is wel dat de tijd hierdoor extra hard voorbij lijkt te vliegen: we hebben nog maar 3 weken te gaan hier in Sofia en dan is het alweer back to reality… Maar voor nu genieten we gewoon nog even verder!

Liefs xx

• 16 Mei 2016 - 20:23

Marita:

Zo zo, wat een belevenissen zeg!
    Na zo'n stage ben je eigenlijk wel aan vakantie toe....!!